donderdag 7 september 2023

Dag 16: Ifaty - Toliara -Tana

Laatste dag in West Madagascar aan de zee.
Het ideale tijdstip om een natuurwandeling te maken is vroeg in de ochtend. De natuur is dan nog rustig en fris. Om hiervan ten volle van te kunnen genieten zullen we om 06:15 uur vertrekken. We hebben gisteren een tros bananen gekocht om de eerste energie te leveren. Het ontbijt krijgen we na de wandeling. Dat heeft nog een ander voordeel. Vermits het onze laatste dag is in het westen en we vanavond nog een vlucht naar Tana moeten nemen. kunnen we na het ontbijt rustig relaxen en nog onze  koffers klaar maken.

Reniala natuurpark.
We vertrekken om 06:30 uur voor een korte rit naar het Reniala natuurpark. Reniala betekent "Moeder van het bos". Het is 20 jaar geleden opgericht en omvat verschillende soorten baobabs. Er zijn enkele merkwaardige exemplaren te bekijken. De dikste zou 1200 jaar oud zijn. Een korte en niet te lange rondwandeling door dit bos is om 08:30 afgelopen.
 Een merkwaardige baobab.
Dit reservaat met en doornig struikgewas werd in 1997 tot beschermd gebied uitgeroepen. Men heeft er een buitengewone flora en fauna waaronder meer dan 1000 plantsoorten die alleen in Madagascar voorkomen. Dat zijn dan endemische planten en dieren.
Wordt "theepot baobabboom" genoemd.
Het Reniala park is een botanische tuin en bevat een grote verzameling plantensoorten. Tevens enkele prachtige vogelsoorten en verschillende soorten kameleons. Ook worden er in een kooi enkele lemuren gehouden. Dit zijn dieren die als huisdier gehouden werden, en waarvan men nu tracht dezen een natuurlijk leven te leren, om dan later in vrijheid gesteld te worden.
Groep HOBO in het Reniala Park met de baobab bomen. Foto: Kariny.
Na dit bezoek zijn we terug in de lodge om 08:30 voor het uitgebreide ontbijt. Vermits we nu rustig de tijd kunnen nemen, hebben we nog de gelegenheid om aan het zwembad en het strand wat te luieren.
Aan het strand aan de lodge.
De kamer van onze lodge 'Hotel Paradisier'.
Hotel Paradisier heeft een zwembad met zicht op de oceaan.
De laatste korte lunch, enkel soep, om 12:30? Om 13:30 is het tijd om de lodge te verlaten. We bezoeken nog de vleesmarkt te Toliara. Bij het zien van deze uitgestalde vleeswaren, is de trek om zebu vlees nog te bestellen over. Het vlees ligt in open lucht in deze warmte en vol vliegen te wachten op kopers. Hierna kunnen we naar de vlieghaven voor onze binnenlandse vlucht naar Tana.

Toliara - Tana.
De vlucht is stipt op tijd. We nemen de vlucht van 17:50 uur. We vliegen met een Turbo Prop ATR72. Zetelverdeling 2 - 2. Iets meer dan 1,5 uur vlucht over Madagascar. Bij aankomst om 19:30 is het nog een 5 minuten naar het hotel. Dit is het Gossy Country House. Zonder hier verdere beschrijving te vermelden. Het is gelegen in een wijk die erg armoedig aan doet. Bij volgende afreizen is dit hotel uit de lijst geschrapt en logeert men in het goede San Cristobal Hotel na onze opmerkingen.
Turbo Prop ATR72 toestel voor de vlucht naar Antananarivo.