dinsdag 5 september 2023

Dag 14: Nationaal Park van Isalo - Het Arizona van Madagascar.

Isalo NP.
Dit woestijnachtige gebied doet enigszins denken aan Arizona in combinatie met Colorado in de USA. Het landschap is onwezenlijk. Als het decor van een western. Het biedt alle aspecten van de wilde natuur en spectaculaire uitzichten over een uitzonderlijk landschap. Gedurende de hele dag maken we tochten in het Nationale Park van Isalo. We ontbijten vanaf 06:30 uur, opdat we om 07:00 uur kunnen vertrekken.
s' Ochtends buiten aan onze hutteke, binnen super de luxe.
Op wandel tussen de tenten/lodges.
Om 7 uur in de ochtend. In plaats van in het zwembad te duikelen, gaan we een stevige wandeling doen in Isalo NP.
Dit park werd in 1962 geopend en beslaat ruim 80.000 hectare. Het is een prachtig landschap met van door winderosie gevormde rotsen. De geërodeerde bergen van zandsteen  zijn spectaculair en doen ons denken aan het landschap van de Grand Canyon in de USA. De zandstenen rotsformaties zijn miljoenen jaren geleden ontstaan. Onze gids heeft een uitzonderlijk oog voor alles wat beweegt en leeft. Wij zijn alleen gewend om naar computerschermpjes te kijken en lopen overal voorbij, onderweg rustig insecten vertrappend...
Vertrokken op de wandeling in Isalo N.P.
Het Isalo park is het 2de oudste van het land. We vertrekken met onze bus om 07:15 uur. Na onze registratie aan de ingang van het park, kunnen we om 08:15 uur starten met een wandeling naar de uitzichtpunten.

Fascinerende rotsformaties.
Het gaat stilletjes aan, en omhoog. De tocht is wel best pitig.
Fascinerende natuur en rotsformaties in Isalo N.P.
Het Isalo nationaal park heeft als bijnaam ‘het Colorado van Madagascar’, vanwege haar door erosie ontstane zandsteenformaties, de diepe kloven en de graslanden. Het Isalogebergte strekt zich uit over zo’n 100 km van noord naar zuid.
Groepsfoto Hobo reisgezelschap in het Isalo N.P..
Het Isalo Nationaal Park wordt gedomineerd door een droog landschap met daarin zandstenen formaties en diepe kloven. We wandelen naar een hoger gelegen massief waar men een prachtig uitzicht heeft over de lagergelegen vallei. De helft van de groep daalt dieper de groene kloof in. Onderin de kloof heeft men een natuurlijk zwembad met prachtig helder water.
We maken een wendeling naar het "Natuurlijke Zwembad". Dit is een natuurlijk waterbassin met een klein watervalletje. Het water is er ijskoud. Maar we zijn geen watjes. De dappersten onder ons zijn naar hier gekomen en zullen zich verfrissen.
Foto: Mario
Het selecte team dat het moeilijkste gedeelte zal bewandelen.
In het frisse water van het natuurlijke zwembad.
Kariny, Ivan, Jef en Mario, de kranige zwemmers. Foto: Frank
De Bara stam begraaft zijn doden in het park.  De doden begraven gebeurt hier op een heel andere manier dan in het westen. Eerst krijgt de dode een tijdelijk graf. Niet onder de grond maar onder een aantal keien en stenen. Als het lichaam vergaan is worden de beenderen opgehaald. Ze worden gewassen, met zebu-vet ingesmeerd en omwikkeld met doek. Na een feest van 2-3 dagen, of een week, afhankelijk van de rijkdom van de overledene, worden de beenderen meegenomen naar de bergen en hoog tussen de spleten van de zandstenen rotsen geplaatst. Het idee is dat de voorouder hoog genoeg moet liggen om met de hemel in contact te staan en op de nabestaanden kan neerkijken om over hen te waken. Het klinkt heel logisch. Wanneer en waarom zijn wij begonnen met elkaar onder de grond te stoppen?  Wanneer zij genoeg geld hebben voor een zilveren doodskist worden ze herbegraven.
Graf - kist van een overledene.
Na de zwempartij is het nog een wandeling door een fascinerend landschap. De afspraak is de samenkomst met de personen die een kortere wandeling hebben gemaakt, op een barbecue. Hier zijn we om 13:00 uur. Na de barbecue is er nog een extensie van 3 km naar een blauw en zwart meer. Deze namen zijn er aan gegeven door de kleurschakeringen en het spel van licht en schaduwen die door de canyon een zeer speciaal effect opleveren.
Ringstaartmakis komen eens kijken of er iets te eten valt.
Aan het zwarte zwembad.
Logies.
Aankomst in de lodge om 16:45 uur. We logeren voor de 2de nacht in de schitterende lodge: Satrana lodge. Het is een ongewone maar fantastische ervaring om in open lucht te kunnen douchen. En er ook een binnen douche, we kunnen dus beiden tegelijkertijd een douche bad nemen.
Satrana lodge in Isalo N.P.