maandag 28 augustus 2023

Dag 6: Van Kirindy via ferry overzet naar Bekopaka.

Van Kirindy naar Bekopaka.
Een nieuwe week begint, voor ons ook een nieuwe bestemming: Bekopaka. Het opzet is om van daaruit morgen de Tsingy de Bemaraha te bezoeken. Vermits het een lange verplaatsing is over de beruchte wegen die Madagascar te bieden heeft, is het voor dag en dauw dat we ontbijt nemen. We worden gewekt door het kraaien van de hanen. Vanaf  05:45 uur kunnen we ontbijten.
De lodge "Relais du Kirindy", in de vroege ochtend.
Relais du Kirindy lodges.
Ochtendwandeling op zoek naar enkele bijzonder diersoorten.
We vertrekken om 06:45 vanuit de lodge met onze gehele bagage (in de jeeps) naar het startpunt van de ochtendwandeling. Deze is op 15 minuten en 7,5 km gelegen van de lodge. Zodanig dat we om 07:00 uur kunnen beginnen aan de ochtendwandeling. Wat het weder betreft: weeral een stralende blauwe lucht met een aangename temperatuur.
Natuurpark van Kirindy.
De red fronted brown lemuur.
Het is alsof de lemuren ons verwachten. Vooral de 'Red fronted brown lemuur' familie steelt de show.  Onvoorstelbare nieuwsgierige lemuren die tot aan onze camera's toe komen prutsen. Verder nog de 'Red tailed sportive lemuur'.
Een stille uil bekijkt ons met zijn doordringende blik.  Na een schitterende ontdekking van deze lemuren kunnen we om 09:00 uur vertrekken naar onze volgende bestemming.
Wandeling in het natuurpark van Kirindy.
Witte sifaka's
Als top zien we nog een familie witte verreaux sifakas. Met een lichaamslengte tot 43 cm en een staartlengte van wel 60 cm is dit een opvallende verschijning.
Witte sifaka.
Verplaatsing naar Bekopaka.
We rijden over de RN8 richting noorden. We komen door dorpjes waarbij de jonge vrouwen hun aangezicht insmeren. De bedoeling zou zijn om een gezondere huid en een lichtere kleur te verkrijgen.
Vrouwen die het aangezicht insmeren om een lichtere tint te verkrijgen.
Het gezicht van de vrouwen is ingesmeerd met een soort geelkleurige klei. Daarvoor gebruiken ze de binnenkant van de tamarindeboom. Die vermalen ze tot poeder en doen er water bij, waardoor er 'klei' ontstaat.
Baobab bos achter ons.
Na een uurtje een fotostop aan het baobab bos.
Aan een baobab bomen bos.
Na 60 km komen we om 11 uur aan de Tsiribihina river. Hier stopt de weg. Er is geen brug over de rivier. Er zijn overzetdiensten waarbij de wagens op ferry's gezet worden. De vorige ferry is vertrokken en we moeten 1 uur en  45 minuten wachten op de volgende. Het was ook de bedoeling om verder in konvooi te rijden. Doordat we te laat zijn, maken we een nieuw konvooi met enkele andere wagens.
De aanlegsteiger voor de ferry. Hier aan Bac 1.
De ferry, ook pont genoemd, bestaat uit twee lange smalle boten die aan elkaar zijn vastgemaakt en voorzien van grote planken.
De wagens op de ferry.
De stroming en de wind staan gunstig. Hierdoor verloopt de overtocht vlot in een goed half uur. Onze gids heeft een bestelling voor de lunch doorgegeven aan een restaurant aan de overzijde van de rivier. De lunch verloopt tamelijk vlot, en om14:30 uur kunnen we onze weg vervolgen.  Het is een helse tocht over zandwegen.
Route Nationale 8.
De wagens worden minutieus op de ferry gereden. Er kunnen 6 wagens op 1 ferry. Gelukkig zijn al onze vijf wagen mede op hetzelfde vlot.
In een plaatsje Tsimifana, nemen we  een tweede ferry/overzetvlot (Bac 2) over de rivier Manambolo naar Bekopaka. Deze overzet verloopt vlot en op een kwartier zijn we aan de overkant. Hier komen we in het echte Madagascar en maken we kennis met het leven van de Malagassiërs in het droogste deel van het eiland.

Logies.
We komen toe aan de lodge om 18:40 na een rit van 155 km  gereden over een onverharde weg. Via de RN8, en met de 2 ferry's. We hebben vandaag 215 km gereden over een afwisselende weg. We logeren 2 nachten in Soleil des Tsingy.
Parcours van  Kirindy, via 2 rivierovertochten met ferry's naar Bekopaka.