Dag
5: Tana - Morondava
Op
dag 5 verlaten we Tana voor een vlucht over het eiland naar het
westen. Over de baan is het een afstand van 700 km, waar men 12 uur
zou over rijden. Daarom nemen we een binnenlandse vlucht naar Morondava aan de
west kust van Madagascar. Het is een vlucht met Air
Madagascar/Tsaradia. De vlucht is met een ATR72 Twin Turboprop toestel met 100
plaatsen.
We verlaten het 'SanCristobal hotel' in Tana. |
Het afladen van de bagage aan de luchthaven. |
Het vertrek uit het hotel is om 09:45 uur. De rit naar de luchthaven is
nog geen kwartier lang, zodat we voor 10.00 in de luchthaven
toekomen. Vijf medereizigers krijgen een upgrade naar business. Door welke omstandigheid, is tot nu toe nog niet opgehelderd. We zijn wel bij de gelukkigen.
VIP passagiers in de business lounge. |
Veel heeft dat niet om het lijf. Men
krijgt in de business lounge een drankje en een koekske. Verder geen
enkel verschil.
Wachten in de business (?) lounge voor de binnenlandse vlucht naar Morondava. |
Stipt op tijd gaat de Turboprop de lucht in. Al de
verhalen over willekeurige uren blijken weeral een foutief cliché
te zijn. We stijgen op om 12:00 uur en na een goed uur landen we in
Morondava.
Achteraan instappen in het toestel in Tana. |
Turbo Prop toestel voor de binnenlandse vlucht. |
Na
aankomst in Morondava vertrekken we om 13:45 met 5 jeeps type 4 x 4 naar
het Kirindy Reserve. Per jeep: 3 personen. We reizen de komende dagen niet langer met onze eigen bus, maar met de 4x4 jeeps. De reden laat zich al vrij snel raden. In dit deel van Madagascar houden de geasfalteerde wegen op, en verplaats je zich over verschillende soorten onverhard wegdek.
Luchthaven van Morondava. |
Onze lunchpakketten hebben we
reeds de dag voorheen gereserveerd. De route is enkel met 4 x 4 jeeps te overbruggen. Putten, gravel, slalommen,
enfin een helse rit door de woeste natuur. Het is na 1 uur en 15
minuten dat we halt houden om de lunchpakketten uit de verpakking te
halen.
Lunchpauze aan de 'Allee des baobabs'. |
Allee
des baobabs/Baobab of apenbroodboom.
De Allée des Baobabs is een unieke en adembenemende bezienswaardigheid in Madagaskar. Het is een rij van gigantische baobabbomen. Onze lunchplaats is aan deze wereldberoemde 'Allée des baobabs'. Deze
bomen zijn DE attractie van Madagascar. De bomen worden 5 tot 30 m
hoog en hebben een uitzonderlijk grote stamomtrek. Tijdens het natte
seizoen slaat de boom water op in de dikke stam om zo het droge
seizoen te kunnen overleven. Het is ook de nationale boom van
Madagaskar. Volgens een legende is de boom voor straf door de goden uit
de hemel op de aarde gegooid en op zijn kop terechtgekomen. Daarom
lijkt het alsof de wortels in de lucht steken en de kruin in de grond
steken. Sommige apensoorten eten de vruchten. Daarom worden de bomen
ook wel apenbroodboom genoemd.
In de 'Allee des baobabs' |
Vroeger was dit gebied bedekt met dicht bos, maar door houtkap staan de tot wel 30 meter hoge en meer dan 800 jaar oude baobabs nu eenzaam in het landschap.
De baobab
van Grandidier heeft een massieve cilindervormige stam die een
doorsnede kan bereiken van wel drie meter. De schors is grijs-rood en
vertoont vrijwel geen oneffenheden. Een volgroeid exemplaar kan een
hoogte bereiken tussen de 25 en 30 meter. De wortels reiken tot 150
centimeter in de bodem. De boom kan erg lang zonder water. Het komt
voor dat er in het gebied waar hij leeft, in meerdere jaren geen
regen valt in het regenseizoen. Wanneer het regent slaat hij water op
in zijn vezelachtige stam die zich steeds meer opzet, zodat de boom
een zo groot mogelijke hoeveelheid water kan absorberen. De baobab
van Grandidier kan zeer oud worden, er zijn exemplaren bekend met een
leeftijd van meer dan 800 jaar.
Love of ook 'baobab amoureux'. |
Love boom.
Na een helse rit door eenzame en een zeer smalle weg is er een korte fotostop aan een speciale baobab: de Love boom. De twee baobabs die daar staan zijn met elkaar verstrengeld, vandaar hun naam 'love' of ook 'baobab amoureux'. Er wordt terug verder gereden om 16:30 uur.
Bewondering voor de love baobabboom. |
In het gebied tussen Morondava en Bekopaka is het leefgebied van de Sakalava, één van de grootste etnische groepen van het land. De Sakalava leven volgens een kastenstelsel waarbij de status wordt bepaald door de hoeveelheid vee die men bezit. Ik maak me de bedenking dat dit overal zo is, de grootte van je auto, villa.. geeft ook dikwijls een hogere status.
Kirindy.
Kirindy
ligt op 45 km ten noorden van het vliegveld van Morondova. Na een
rit van 3 uur bereiken we de lodge om 16:45 uur. Het Kirindy Forest
Reserve is een privé stuk bos in een zeer bedreigd natuurgebied van
Madagascar.
Avondwandeling in het bos.
Om 17:25 staan we gereed om een avondwandeling
te doen. Het is evenwel een half uur rijden door de gekende zandwegen
van Madagascar. We beginnen er mee om 18:20. We hebben direct een
topattractie te zien. De aartsvijand van de maki's, de fossa ligt zijn moment af te wachten.
Een 'Fossa' ligt rustig te slapen. Het is het roofdier dat op de lemuren jaagt. Dit katachtige dier is het enige inheemse roofdier van Madagascar en eet naast vogels ook heel graag maki's. In het Kirindy Forest heeft men dan ook de kans om het grootste knaagdier in Madagascar tegen te komen.
Fossa. |
Met hulpverlichting naar de lodge/kamer. |
Vlucht van Antananarivo naar Morondava in het westen. |
Logies.
Het is 20:15 uur en we zijn terug aan onze lodge voor deze nacht. De elektriciteit wordt gegenereerd met generatoren. Hier is het elektriciteitsnet nog niet geraakt. Er is elektriciteit tussen 18:30 en 23 uur. En wifi: noppes. We logeren 1 nacht in het Relais du Kirindy.
Relais du Kirindy |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten