zondag 27 augustus 2023

Dag 5: Binnenlandse vlucht van Tana naar Morondava en naar Kirindy.

Dag 5: Tana - Morondava
Op dag 5 verlaten we Tana voor een vlucht over het eiland naar het westen. Over de baan is het een afstand van 700 km, waar men 12 uur zou over rijden. Daarom nemen we een binnenlandse vlucht naar Morondava aan de west kust van Madagascar. Het is een vlucht met Air Madagascar/Tsaradia. De vlucht is met een ATR72 Twin Turboprop toestel met 100 plaatsen.
We verlaten het 'SanCristobal hotel' in Tana.
Het afladen van de bagage aan de luchthaven.
Het vertrek uit het hotel is om 09:45 uur. De rit naar de luchthaven is nog geen kwartier lang, zodat we voor 10.00 in de luchthaven toekomen. Vijf medereizigers krijgen een upgrade naar business. Door welke omstandigheid, is tot nu toe nog niet opgehelderd. We zijn wel bij de gelukkigen. 
VIP passagiers in de business lounge.
Veel heeft dat niet om het lijf. Men krijgt in de business lounge een drankje en een koekske. Verder geen enkel verschil. 
Wachten in de business (?) lounge voor de binnenlandse vlucht naar Morondava.
Stipt op tijd gaat de Turboprop de lucht in. Al de verhalen over willekeurige uren blijken weeral een foutief cliché te zijn. We stijgen op om 12:00 uur en na een goed uur landen we in Morondava.
Achteraan instappen in het toestel in Tana.
Turbo Prop toestel voor de binnenlandse vlucht.
Morondava -Kirindy met jeeps.
Na aankomst in Morondava vertrekken we om 13:45 met 5 jeeps type 4 x 4 naar het Kirindy Reserve. Per jeep: 3 personen. We reizen de komende dagen niet langer met onze eigen bus, maar met de 4x4 jeeps. De reden laat zich al vrij snel raden. In dit deel van Madagascar houden de geasfalteerde wegen op, en verplaats je zich over verschillende soorten onverhard wegdek.
Luchthaven van Morondava.
Onze lunchpakketten hebben we reeds de dag voorheen gereserveerd. De route is enkel met 4 x 4 jeeps te overbruggen. Putten, gravel, slalommen, enfin een helse rit door de woeste natuur. Het is na 1 uur en 15 minuten dat we halt houden om de lunchpakketten uit de verpakking te halen.
Lunchpauze aan de 'Allee des baobabs'.

Allee des baobabs/Baobab of apenbroodboom.
De Allée des Baobabs is een unieke en adembenemende bezienswaardigheid in Madagaskar. Het is een rij van gigantische baobabbomen. Onze lunchplaats is aan deze wereldberoemde 'Allée des baobabs'. Deze bomen zijn DE attractie van Madagascar. De bomen worden 5 tot 30 m hoog en hebben een uitzonderlijk grote stamomtrek. Tijdens het natte seizoen slaat de boom water op in de dikke stam om zo het droge seizoen te kunnen overleven. Het is ook de nationale boom van Madagaskar. Volgens een legende is de boom voor straf door de goden uit de hemel op de aarde gegooid en op zijn kop terechtgekomen. Daarom lijkt het alsof de wortels in de lucht steken en de kruin in de grond steken. Sommige apensoorten eten de vruchten. Daarom worden de bomen ook wel apenbroodboom genoemd. 
In de 'Allee des baobabs'
De baobabbomen zijn de grootste bomen in Afrika en kunnen wel 80 meter hoog worden. Pas als je er voor staat, dringt het tot je door hoe majestueus en uniek deze bomen zijn. Ze hebben een kenmerkende vorm, met een dikke stam en een korte kruin. De bomen zijn een belangrijk symbool van Madagaskar en worden vaak afgebeeld in de lokale kunst en cultuur.
Vroeger was dit gebied bedekt met dicht bos, maar door houtkap staan de tot wel 30 meter hoge en meer dan 800 jaar oude baobabs nu eenzaam in het landschap.
Hobo groep in de 'Allee des Baobabs'.
De baobab van Grandidier heeft een massieve cilindervormige stam die een doorsnede kan bereiken van wel drie meter. De schors is grijs-rood en vertoont vrijwel geen oneffenheden. Een volgroeid exemplaar kan een hoogte bereiken tussen de 25 en 30 meter. De wortels reiken tot 150 centimeter in de bodem. De boom kan erg lang zonder water. Het komt voor dat er in het gebied waar hij leeft, in meerdere jaren geen regen valt in het regenseizoen. Wanneer het regent slaat hij water op in zijn vezelachtige stam die zich steeds meer opzet, zodat de boom een zo groot mogelijke hoeveelheid water kan absorberen. De baobab van Grandidier kan zeer oud worden, er zijn exemplaren bekend met een leeftijd van meer dan 800 jaar.
Love of ook 'baobab amoureux'.
Love boom.
Na een helse rit door eenzame en een zeer smalle weg is er een korte fotostop aan een speciale baobab: de Love boom. De twee baobabs die daar staan zijn met elkaar verstrengeld, vandaar hun naam 'love' of ook 'baobab amoureux'. Er wordt terug verder gereden om 16:30 uur.
Bewondering voor de love baobabboom.
In het gebied tussen Morondava en Bekopaka is het leefgebied van de Sakalava, één van de grootste etnische groepen van het land. De Sakalava leven volgens een kastenstelsel waarbij de status wordt bepaald door de hoeveelheid vee die men bezit. Ik maak me de bedenking dat dit overal zo is, de grootte van je auto, villa.. geeft ook dikwijls een hogere status.

Kirindy.
Kirindy ligt op 45 km ten noorden van het vliegveld van Morondova. Na een rit van 3 uur bereiken we de lodge om 16:45 uur. Het Kirindy Forest Reserve is een privé stuk bos in een zeer bedreigd natuurgebied van Madagascar.
Relais du Kirindy lodge.
Avondwandeling in het bos.
Om 17:25 staan we gereed om een avondwandeling te doen. Het is evenwel een half uur rijden door de gekende zandwegen van Madagascar. We beginnen er mee om 18:20. We hebben direct een topattractie te zien. De aartsvijand van de maki's, de fossa ligt zijn moment af te wachten.
Een 'fossa', natuurlijke vijand van de lemuren.
Een 'Fossa' ligt rustig te slapen. Het is het roofdier dat op de lemuren jaagt. Dit katachtige dier is het enige inheemse roofdier van Madagascar en eet naast vogels ook heel graag maki's. In het Kirindy Forest heeft men dan ook de kans om het grootste knaagdier in Madagascar tegen te komen.
Fossa.
Tijdens de boswandeling, over een redelijk gemakkelijk parcours krijgen we drie verschillende lemuren te zien. De redtail lemur, de mouse lemuur en de horenmask lemuur. Verder nog geckos, een magpie en verschillende andere soorten nachtdieren.
Met hulpverlichting naar de lodge/kamer.
Vlucht van Antananarivo naar Morondava in het westen.
Route van Morondava naar Kirindy.
Logies.
Het is 20:15 uur en we zijn terug aan onze lodge voor deze nacht. De elektriciteit wordt gegenereerd met generatoren. Hier is het elektriciteitsnet nog niet geraakt. Er is elektriciteit tussen 18:30 en 23 uur. En wifi: noppes. We logeren 1 nacht in het  Relais du Kirindy.
Relais du Kirindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten