zondag 10 september 2023

Dag 18 - 19: Het is zover: einde rondreis : Antananarivo - La Réunion - Paris CDG.

Antananarivo - La Réunion - Paris CDG - Brussel.
Onze reis door Madagaskar nadert zijn einde. Terwijl we onze koffers pakken, denken we terug aan alle bijzondere momenten die we hebben beleefd. Onze laatste ochtend in Tana staat in het teken van voorbereiding. We pakken onze koffers en laten de herinneringen aan Madagaskar bezinken. Na een ontspannen ontbijt en een verfrissende douche zijn we helemaal klaar voor de lange vlucht naar Parijs. Voordat we vertrekken, nemen we nog even de tijd om de buurt te verkennen en de laatste indrukken op te doen van deze stad.
Gassy Country House hotel in Tana.
Veel shopping zit er niet meer in. De meesten hebben gisteren hun laatste Malagassische Ariary omgewisseld in duurzame euro's.
Van shopping gesproken.
De laatste lunch.
We verlaten het hotel om 11:15 uur. Enkele honderden meters verder hebben we in een nieuwer en moderner hotel/restaurant een laatste lunch besteld.

Hotel - Luchthaven.
We vertrekken naar de luchthaven om 13:00 uur. We worden opgehaald aan het laatste restaurant voor de verplaatsing naar de luchthaven. Deze is slechts 2 km en 3 minuten ver verwijderd.
Luc, Josée, Hilda, Josée en Willy tijdens een laatste wandeling.
Tana - Réunion. Een deur die niet open gaat!
De thuisvlucht gaat van Tana via La Réunion (Saint-Denis  La Réunion). De vlucht is gepland om 16:15 uur. Het toestel heeft wat vertraging opgelopen bij het aankomen in Tana. We vertrekken om 16:45 uur i.p.v. om 16:15 uur. Dat zou geen probleem mogen geven. De voorziene overstaptijd in Reunion is 1,5 uur. Dat half uur vertraging zou geen probleem mogen geven, dachten we. We vliegen met een Airbus A220-300, van Air Austral. Zetelverdeling: 2 - 3. Na een vlucht van 1,5 uur landen we om  19:10 op de luchthaven van La Réunion.
Vlucht: Antananarivo - Réunion.
Uitgang blijft gesloten!
Maar dat is buiten de techniek gerekend. Er is een probleem met iets, de deur van het toestel gaat niet open, of de slurf kan niet aan het toestel komen. We worden zowat in het ongewisse gelaten. We kunnen slechts na 50 minuten het toestel verlaten. Het resultaat is dat we niet veel tijd hebben om de vlucht naar Parijs te halen. We moeten dan snel nog met de bus naar de vertrekterminal voor de vlucht naar Parijs gevoerd worden. 
Airbus A220-300
De veiligheidscontrole is iets minder strikt maar zorgt toch nog voor de nodige zenuwachtigheid. De aansluitende vlucht naar Parijs heeft ons, en nog vele andere reizigers opgewacht. De voorziene vertrektijd naar Parijs CDG is van 20:15 uur naar 20:40 uur gewijzigd. 

Réunion Paris CDG. RUN-CDG.
We kunnen gelukkig nog tijdig boarden. Nu maar hopen dat de bagage ook op deze vlucht geraakt is. De vlucht van La Réunion naar Parijs is er één die kan tellen, een nachtvlucht van 11 uur. We vliegen met een Boeing 777-300ER van Air Austral. Dit zijn van die toestellen waar er per rij 10 stoelen geplaatst zijn. Zetelverdeling: 3 - 4 - 3. We landen op de luchthaven van Parijs CDG om 05:50 uur plaatselijke tijd. Onze bagage heeft het ook gehaald. Ze is er bij! Onze uurwerken een uur terug draaien wegens het tijdsverschil van 1 uur.
Boeing B777-300ER.
Parijs CDG - Brussel - Schoten.
Nu nog met de autobus naar Brussel. We vertrekken in Parijs CDG  met een autobus van toptours om 07:00 uur. Het is 10:15 uur als we in Brussels Airport aankomen na 297 km. Vandaar nog naar de parking waar onze wagen ons staat op te wachten. Het is uiteindelijk 11:30 uur als we terug thuis zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten