woensdag 30 augustus 2023

Dag 8: Bekopaka - Morondava

Van Bekopaka via de baobab avenue naar Morandava.
Vandaag verlaten we het Tsingy gebied in Bekopaka in het westen van Madagascar. Bij het ontwaken zijn er geen kraaiende hanen of blaffende honden die de ochtend verwelkomen. Het is wel vanaf 10 voor 6 dat we kunnen ontbijten. 
Onze lodge in Soleil des Tsingy.
Om 06:30 zetten we onze jeeps in gang om Bekopaka te verlaten. Er is een reden waarom het weerom een vroege start is. We hebben een heel traject af te leggen met 2 ferry overtochten en om het konvooi te vervoegen dat ons met 2 gendarmes zal begeleiden tussen de 2 ferry's.
1ste rivier waar we over moeten. Met mankracht wordt de ferry met een kabel voortgetrokken.
1ste ferry.
Na 2,5 km komen we om 06:50 aan de 1ste ferry toe. het is een heel spektakel om de wagens op de ferry te krijgen. Met mankracht en veel overtuiging en enthousiasme worden de wagens aan boord gebracht. Om half acht is het onze beurt. 
De eerste wagen staat al op de ferry. Deze ferry heeft een motor.
Aandachtige chauffeur op de 1ste ferry.
Deze rivier moeten we over met de ferry.
De overtocht duurt slechts enkele minuten. Vermits we in konvooi zullen rijden is het wachten tot iedereen aan de overkant gebracht is. Twee gendarmes geven nog een briefing aan de chauffeurs. Waarover deze briefing gaat, daar hebben we niet veel van verstaan.
Briefing door 2 gendarmes aan de verzamelde chauffeurs. Duurt ongeveer 50 minuten.
Briefing aan de verzamelde chauffeurs.
Het is 8:20 uur geworden als de karavaan zich in beweging zet. De briefing door de 2 gendarmes wordt aandachtig gevolgd. Het duurde bijna 45 minuten vooraleer iedereen zijn idee gezegd had.

2de ferry.
We rijden in konvooi terug richting Morondava over de beroemde RN8. 
RN8.
Het is dezelfde route die we op de heenweg, eergisteren op dag 6, genomen hebben. Deze laan ligt op de route tussen Kirindy en Morondava. Er is even opschudding als een van de wagens voor ons zich vastgereden heeft in een wadi.
Oeps, probleempje, een van de wagens heeft zich vast gereden.
Wagen zit vast in de modder.
Met vereende krachten, achteruit, vooruit, een paar keren en de baan is terug vrij. De eerste wagens zijn reeds vooruit gereden. Wij moesten wel geduld hebben, maar al bij al lukt het nog vrij vlot om verder te rijden.
Hier kan men fietsen repareren, een band opblazen, de luchtfilter uitblazen en alles wat met blazen kan..
Om 12:20 zijn we dan aan de grote ferry overtocht toegekomen. Deze keer hebben we meeval dat onze 5 wagens snel kunnen geladen worden. De ferry overtocht is een leuke verfrissing. Het oversteken van de rivier duurt een uurtje.
Het systeem om op de ferry te rijden is een mooi spektakel.
Wagens worden op de 2de ferry gezet.
Boottocht op de rivier.
Dit is een mooi extra in het pakket. Voorzien was een overtocht met een vlot. Maar eigenlijk krijgen we hier een extra boottocht op de rivier. Bij de heenreis was het een tocht van 1,5 uur. Nu is het dezelfde overtocht in de andere richting, maar over slechts een uur. De reden: stroming in onze richting. 
Rustig genieten tijdens de boottocht op de Tsiribihina rivier.
Een onvergetelijke boottocht over de rustige rivier de Tsiribihina, die wordt omgeven door een ongerept landschap. Een droom die eigenlijk werkelijkheid is.
Kariny, de HOBO reisbegeleidster.
Wagens verlaten de 2de ferry.
Heilige boababoom.
Er is ergens op km punt 147 en na 1,5 uren rijden een korte stop aan een merkwaardige baobab die men hier voor heilig aanziet. We houden er een korte stop van 10 minuten voor wat uitleg van onze gids, Olivier.
Aan de heilige baobabboom.
Baobablaan.
Even voor Morondava komen we aan de meest bekende laan van Madagascar. De laan bestaat over een afstand van 260 meter uit ongeveer 25 bomen van soms wel 800 jaar oud en zijn de restanten van wat ooit een tropisch bos was. Deze bomen zijn circa 30 meter hoog. De Malagassiërs  noemen deze bomen "Renala" en dat betekent 'moeder van het bos'. Betreurenswaardig is dat veel van deze 'moeders' in de loop der tijd zijn gekapt voor het verbouwen van rijst. Het opvallend landschap trekt bezoekers van over de gehele wereld en werd een tijdelijke beschermde status toegekend in 2007. Een eerste stap naar de erkenning als "nationaal monument". 
Dit zou een heilige baobab boom zijn.
Zonsondergang aan de baobablaan.
Het is 16:45 uur geworden en na 181 km kunnen we een pauze nemen tot 18:30. Iets voor 18 uur is het verzamelen voor de prachtige zonsondergang te bewonderen. Een topattractie in Madagascar. 
Zonsondergang.
Logies
We hebben een rit van 202 km afgelegd over de beroemde wegen van Madagascar. We logeren 1 nacht in Palissandre Resort. Prachtige locatie aan zee en een even prachtige lodge, die we morgen vroeg om 8 uur zullen moeten verlaten.
Route dag 8: Bekopaka - Morondava. 203 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten