vrijdag 25 augustus 2023

Dag 3: Van Antananarivo naar het tropische regenwoud in het oosten bij Andasibe.

Tweedaagse uitstap van Antananarivo naar Andasibe
Hier zijn we nu, in Madagascar na een lange reis van 24 uren. Tijd voor de ontdekking ervan. Onze eerste bestemming is Andasibe, 160 km ten oosten van de hoofdstad. Het weder zit goed mee, het is een zonovergoten dag. Het ontbijt is al om 06.30 uur. We vertrekken om 7 uur voor de tweedaagse rit naar Andasibe. We nemen slechts de allerbelangrijkste spullen mee want het is slechts voor 1 nacht. Morgen komen we terug naar hetzelfde hotel in Tana. We laten onze koffers achter in het hotel, en nemen een rugzak en slechts andere kleine bagage mee.
Vertrek uit het hotel in Tana.
De plaatselijke gids, Oliver, zal ons de ganse rondreis begeleiden. In de bus krijgen we al direct een introductie van Madagascar. Zo krijgen we een hele uitleg wat Madagascar betekent. Madag is iets dat gegeven werd door Marco Polo, en zou soldiers betekenen. ascar = leger. Malagassiërs= mensen aan de zee. Tanana = city, narivo = 1000 soldiers, an = aanduiding aan een naam. Te moeilijk om te volgen voor eenvoudige reizigers, maar toch een aangenaam tijdverdrijf gegeven door de gids Oliver. Madagascar = rood eiland, want de grond is rood. Een hele introductie bij de start van onze verkenning, maar dat hoort er eenmaal bij. Een beetje culturele geschiedenis hoort bij het betere reisgezelschap.
De lokale gids: Olivier.
We rijden naar het oosten, door een groen landschap, richting Andasibe. Onderweg  zien we arbeiders aan het werk die manueel stenen aan het houwen zijn. Raar gedoe en een fotostop waard.
Steenkapper
Stop aan een steengroeve of iets in die aard.
Nog wat geschiedenisles door de gids Oliver: in Moramango: 120 mensen dood geschoten. Op 29/3/1960 executies. In 26/6/1960 werd het land onafhankelijk van Frankrijk en is dat een nationale feestdag.

Wegen in Madagascar.
Andasibe is een klein plaatsje en ligt op 160 km ten oosten van Tana in het vochtige deel van Madagascar, met veel tropische regenwouden en meren. Door de slechte toestand van de wegen in Madagascar kan men moeilijk een planning opstellen. De rit naar Andasibe kan tussen de 5 en 7 uur bedragen.
Over een afstand van 160 km hebben we 5 uur en 15 minuten gereden. Vooral doordat er vele vrachtwagens op weg zijn en ook en vooral door de abdominale toestand van het wegennet. Putten en al slalommend probeert onze chauffeur toch veilig een weg te banen. Bijna geen rechte trajecten, maar we hebben meeval. Soms kan het tot 7 uur in beslag nemen. Vanuit Andasibe is het nog 7 km tot aan onze lodge voor vannacht. De lodge is gelegen in een weelderige omgeving, in een rustige locatie.
De kamers zijn voorzien van een muskietennet, ook klamboe genaamd.
Ingang van onze lodge.
De receptie en het restaurant zijn centraal gelegen
Bij de aankomst om 12:30 uur kunnen we onze kamers betrekken. De lunch is van 13:15 tot 14:30 uur.. Andasibe is klein plaatsje en is omringd door verscheidene parken en reservaten. Hier ligt het Parc National d' Andasibe, ook bekend als Perinet. Dit komt nog van de Franse tijd, toen het dorpje Perinet noemde. Dit park is het meest bezochte regenwoud van Madagaskar.
Vacona Forest Lodge, mooi tussen de natuur gebouwd.
Op zoek naar de lemuren.
Na onze lunch gaan we op zoek naar de lemuren. Op korte afstand vinden we ze op een klein eilandje in de buurt. Het is een privé natuurpark met enkele lemuren soorten, in een semi-gevangenschap of semi-vrijheid.  Via enkele bootjes worden we overgezet.
Op zoek naar lemuren.
Het park ligt tussen de 900 en 1250 meter boven de zeespiegel. Het bezoek aan zowel het park als het reservaat is uitsluitend toegestaan onder begeleiding van een lokale gids. In het tropische regenwoud leven 11 soorten lemuren, vele soorten vogels, kameleons en bijzondere soorten kikkers.
In een tropisch woud kan het wel eens regenen. Het was eigenlijk overbodig om iets aan te trekken.
Met kleine bootjes worden we overgezet naar het eiland.
Met een kano varen we naar het fameuze lemureneiland, waar verschillende soorten leven.
De bonte of gekraagde maki.
De vari of bonte of gekraagde maki is over het hele lichaam dikbehaard met lange zachte haren. Alleen op zijn gezicht is het haar korter. De zachte vacht heeft een zwart-wit patroon. De vari heeft een lange snuit en doet denken aan die van een hond. Het is een halfaap uit de familie der maki's.
Bonte of gekraagde maki.
In de boom zit de lemuur rustig de zaak aan het bekijken.
Het zijn speelse acrobaten.
Andere soort lemuur. Ik ben de naam vergeten.
Dichterbij kunnen we niet komen.
Deze diertjes zijn niet mensenschuw en bekijken ons met evenveel belangstelling zoals wij hen bekijken.
Gescheiden door een water, zitten ze rustig en vooral veilig.

Fotografen met hun telelenzen maken (hopelijk) prachtige foto's.
Zou dit de 'red fronted brown maki' kunnen zijn?
Krokodillen
Een wandeling langs enkele prachtexemplaren van krokodillen. Dezen houden nu hun winterslaap. Veel leven is er in deze diertjes nu niet te bespeuren.
Deze dieren zijn in hun winterslaap.
Avondwandeling.
Tijdens een wandeling in het woud gaan we op zoek naar verschillende soorten lemuren en andere nachtdieren. Tussen 18:00 en 20/00 vinden we kikkers, kameleons en ook lemuren.
Op zoek naar nachtdieren tijdens een avondwandeling in Andasibe.
Logies
We logeren 1 nacht in de bungalows Vakona Forest Lodge. Deze lodge is schitterend gelegen. In de buurt is een meer met een eilandje vol met lemuren. En, midden in deze afgelegen parken, is er wifi (wel enkel in de receptie). Avonddiner om 20:30 uur, direct na onze terugkeer van de nachtwandeling.
Vakona Forest Lodge nabij Andasibe.