donderdag 24 augustus 2023

Dag 2: La Réunion - Antananarivo/Madagascar.

Dag 2: Réunion (RUN) - Madagaskar (TNR) - Air Austral.
Het is een lange nachtvlucht vanaf Parijs naar Réunion geworden. We krijgen een ontbijt geserveerd. We beginnen ook met onze malaria medicatie in te nemen. Vanaf nu zullen we dat volgens de procedure telkens 's ochtends innemen. Einde van de kuur is tot de 7de dag na terugkeer.
We landen op de luchthaven van Réunion om 10:15 uur Europese tijd. Maar  met Réunion is er een tijdsverschil (+2 uur), en het wordt dan 12:15 uur plaatselijke tijd.
Luchthaven Réunion.
De luchthaven van Réunion, is in Saint-Denis, met de naam Réunion Roland Garros. De luchthaven is genoemd naar hun beroemdste inwoner Roland Garros. Hij was een Franse gevechtspiloot en oorlogsheld uit de Eerste Wereldoorlog. Toen in 1927 een tennisstadion in Parijs werd aangelegd kreeg dit de naam Roland  Garros.
Wachten op de volgende vlucht naar Madagascar, hier in Réunion Airport.
Om 15:10 is onze volgende vlucht gepland: RUN-TNR. Het is een ander toestel, een Airbus A220-300, eveneens van Air Austral. Zetelverdeling: 2 - 3. Dit zijn kleinere toestellen, waarbij er minder ruimte is voor de handbagage. Er zijn niet genoeg bagagecompartimenten voor alle reizigers. Men doet een poging om die grote koffers niet meer in de cabine toe te laten maar in het ruim te plaatsen. Het beste is om een goede smoes te verzinnen, b.v. medicatie die belangrijk is.
A220-300 van Air Austral.
Om 15:10 volgens de tijd in Réunion stijgen we op richting Madagascar. Na een relatief korte vlucht van 1:30 uur landen we op de internationale luchthaven Ivato in Madagaskar. We moeten opnieuw rekening houden met de nieuwe tijd in Madagascar. Het is nu 15:40 uur. Wie kan er nog volgen? De luchthaven ligt 16 km ten noordwesten van Antananarivo. Alles is lang in Madagaskar: de namen zijn een uitdaging om het goed uit te spreken. We moeten er aan wennen. Om van die lange naam verlost te zijn, spreken we vanaf nu over Tana. Om 15:40 uur zetten we in Tana voet op onze bestemming in Madagascar.
Vlucht van Réunion naar Antananarivo/Madagascar
Transfer Airport - Hotel
Na het oppikken van de bagage is nog wat administratie, zoals een visum kopen. Maar juist vandaag beginnen de Indian Ocean Games 2023. Hierbij is Madagascar de organisator. En gelijk met ons zijn de ploegen van Mauritius en andere eilandjes geland. Het visum is geldig voor 30 dagen. Na betaling van het officiële van 35 €, en nog wat administratieve controle zijn we goedgekeurd en mogen we het land binnen. De lokale tourbegeleider staat ons op te wachten om ons naar het hotel te voeren. De bussen in Madagascar zijn van een kleiner formaat dan we in Europa of andere landen gewend zijn. De bagage moet boven op het dak geladen worden. Een hele klus voor de chauffeur en zijn assistent.
Bagage wordt boven op de bus gestouwd.
Logies.
We verlaten de luchthaven om 17:00 uur. Het hotel ligt op 4 km en 10 minuten rijden van de luchthaven. We logeren in het San Cristobal Hotel en na een wel lange reis zijn we om 17:10 uur ter plaatse. Het hotel is van uitstekende kwaliteit met zeer ruime kamers, en ook overal wifi!
Aangekomen aan ons eerste hotel, San Cristobal, en de bagage wordt afgeladen.
Na het inchecken in het hotel kunnen we onze euro's omwisselen in lokale munt. We worden met de slag miljonair. Voor 400 € krijgen we 1.800.000 van die lokale munt. Achteraf zal blijken dat 150 EUR per persoon ruim zal volstaan. Dit te gebruiken voor de extra maaltijden, fooien, dranken en dergelijke. Nog is de dag niet ten einde. Vermits we morgen om 7:00 uur vertrekken en slechts een basis aan materiaal meenemen, maken we nog een rugzak klaar voor de basisbehoeften voor 1dag mee te kunnen nemen.
San Cristobal Hotel in Antananarivo.